یک استاد دانشگاه تهران گفت: بنظر می آید اگر روس‌ها تا آخر سال نتوانند جنگ اوکراین را به سمت و سوی جنگ هسته ای هدایت کنند، مجبورند به یک آتش بس خرد شونده و تحقیر آمیز تن بدهند.
کد خبر: ۱۴۲۳۷۹۰

دکتر کیومرث یزدان پناه در گفتگو با جام‌ جم آنلاین با بیان اینکه هم روسیه، هم اوکراین گرفتار اشتباه محاسباتی در جنگ شده اند، گفت: روسیه سایه شکست را احساس می کند و این ممکن است کرملین را به سمت راهبرد خطرناک سلاح های اورانیومی سوق بدهد. اوکراین هم از استمرار وضع موجود وحشت دارد،  زیرا اين جنگ توان ژئوپليتيكي مسکو و کی‌اف را گرفته و جنگ در اوکراین، اگرچه به لحاظ ژئوپلیتیک، جنگ شمالی و اتلانتیک محور به شمار می­‌آید، اما در عمل درگیری آشکار «قدرت های جهانی» است که حول محور تغییر در الگوهای ژئوپليتيكي رقابت بروز یافته و باعث هژمونی جهانی فعلی که بر سازه ایالات­ متحده متمرکز شده ، می باشد.

وی با بیان اینکه شوک حمله به شبه جزیره کریمه و قطع ارتباط موثر روسیه بدان ، از علائم پذیرش این آتش بس می تواند باشد، ادامه داد: از طرفی میزان تلفات انسانی این جنگ در میان نیروهای نظامی روسیه و اوکراین،  وضعیت خاص و نگران کننده ای را از آینده این جنگ پر هزینه نمایان می سازد.

یزدان پناه تصریح کرد: در چنین شرایطی نگرش، رفتار و عملکرد بازیگران درگیر در جنگ، پیامدهای مهمی می­تواند برای آینده سیاست جهانی درپی داشته باشد. بررسی و تحلیل میدانی و مدیریتی جنگ روسیه و اوکراین بطور احتمالی نشان میدهد که سناریوهای پیش­روی جنگ روسیه و اوکراین فقط و فقط التهاب جهانی و ویرانی های گسترده در قلمروهای موثر مناطق درگیر جنگ خواهد بود و این جنگ تبعات و پیامدهای نابسامانی برای آینده نظم جهانب درپی خواهد داشت.

این استاد دانشگاه گفت: اما با همه تفاسیر، سه سناریو در سه دسته بندی متفاوت بر فرجام این جنگ قابل پیش بینی است. اولین سناریوی مد نظر روسیه همراه با ائتلاف سیاسی- نظامی این کشور با  چین و جذب کشورهای موثر منطقه غرب آسیا بویژه ایران ، عربستان و ترکیه برای مهار آمریکا و ناتو و تغییر قواعد بازی بین­ المللی تمرکز دارد.

وی ادامه داد: سناریوی بعدی پیروزی موثر در جنگ که تا به امروز در دستیابی بدان موفق نبوده است؛ و حتی در توافق صلح با نقش موثر و بازیگری کشورهایی چون، چین، ترکیه، اسرائیل، فرانسه هم توفیقی حاصل نشده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: سناریوی دیگر تداوم جنگ و استمرار تنش که فعلا تنها سناریوی ممکن را سپری می کند و اما وقوع جنگ هسته ­ای و فرو بردن جهان در بحرانی وحشتناک،  همه ترس هایی است که جنگ اوکراین را ممکن است به  نقطه عطفی در تاریخ تبدیل کند و عاملی بشود که تمام محرکهای جدید برای شکل گیری یک  نظم نوپا و متفاوت در ساختار شکننده جهان بین­ الملل از بین ببرد.

یزدان پناه با بیان اینکه پساجنگ اوکراین براحتی قابل پیش بینی نیست، افزود: زیرا نه اوکراین به خواسته های روسیه دیگر تن خواهد داد و نه روسیه خط مقدم جنگ را بدون دستاورد ترک خواهد کرد. فلذا باید در زمستانی سرد، شاهد جنگی بسیار گرم و کشنده در دشت های بی انتهای اوکراین باشیم.

وی خاطر نشان کرد: تأثیر این جنگ مخصوصا اگر به ضرر روس ها تداوم یابد، بطور حتم در سطح بین­ المللی منجر به قطبی­ شدن بیش از پیش امنیت بین ­الملل و ژئوپلیتیکی ­تر شدن ساختار نظام بین­ الملل خواهد شد. این جنگ همچنین، موقعیت رهبری ایالات متحده در سطح جهان را تثبیت خواهد کرد. به همین دلیل لست که آمریکا بدون توجه به تهدیدات حتی اتمی روسیه و اعتراضات جهانی ، بطور علنی از اوکراین حمایت می کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بنظر می آید اگر روس‌ها تا آخر سال جنگ را به سمت و سوی جنگ هسته ای نتوانند هدایت کنند، به یک آتش بس خرد شونده و تحقیر آمیز تن بدهند. شوک حمله به شبه جزیره کریمه و قطع ارتباط موثر روسیه بدان ، از علائم پذیرش این آتش بس می تواند باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها